Jobbar ni hårt med försäljningen?
Företag som säljer till andra företag B2B brukar jobba hårt med försäljningen. Vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år försöker man tillfredsställa de befintliga kunderna och ofta önskar man också att man hade fler nya kunder. Det är lätt att få en känsla av att tiden rinner i väg. Dessutom är det lätt att det missas uppföljning av ett möte, uppföljning av en offert, uppföljning av ett samtal, och så blev det inget med den affären. Denna gång. Men det går nog bättre nästa gång… tänker vi och jobbar på.
Förutsättningarna i branscherna är olika. Men utmaningarna för säljarna brukar vara ganska lika. När jag säljcoachar B2B-säljare handlar det ofta om;
Säljcoaching fokuserar på det som är problemet
- fullt upp med ”vardagen” – hinner inte ta tag i att få nya kunder
- säljare gör saker hela tiden – men det är inte alltid det som är de mest säljdrivande aktiviteterna som blir gjorda. Varför? Ofta för att man inte vet exakt vilka dessa är. Vilka är era top 3 mest säljdrivande aktiviteter som ni tar till när ni vill ha exempelvis 5 nya kunder?
- presenterar på säljmötena och lämnar kunden utan en tydlig överenskommelse. Vilket i sin tur leder till att vi inte alltid vet när det är läge att höra av sig, och att det hela rann ut i sanden eller tog dubbelt så lång tid som det borde ha tagit
- processen från start till affär tar onödigt lång tid
- offerter bli liggande
- rabatter ges ”i onödan”
- hinner inte med att följa upp och vet heller inte exakt hur det ska gå till utan att vara tjatig
Hårt arbete ger inte alltid de resultat som vi skulle önska!
Uppgift: Gör en snabb beräkning av vad det skulle innebära om alla de som arbetar med sälj hos er sålde 10 % mer.
Med säljcoaching, individuellt eller i grupp, hjälper jag sedan 2006 små och medelstora företag att öka sin försäljning samtidigt som säljarna mår bra!