När styrelsearbetet fungerar som bäst så är det som en energiinjektion för företaget. I styrelsen finns det tid och utrymme att fokusera på de långsiktiga perspektiven, och mindre risk att man fastnar i det dagliga. Via styrelsen finns det också möjligheter att få in annan kompetens än den som redan finns i företaget. Antingen via en extern styrelseledamot eller via exempelvis ett s.k. advisory board.
I mindre företag blir det ofta så att ägarna = styrelsen. Ibland också = ledningsgruppen. Det blir både enkelt och komplicerat på det här sättet. Enkelt för att beslutsvägarna är korta och vi känner varandra väl. Komplicerat för att vi inte riktigt vet vilken ”hatt” vi har på oss.
När ett företag växer behövs det ofta ny kompetens. Ett sätt är förstås att anställa någon med den kompetensen. Ett annat är att komplettera styrelsens kompetens. Antingen i ett advisory board eller genom att ta in en extern styrelseledamot.
Ofta behöver man en kompetens under en viss utvecklingsperiod. I din styrelse kan du alltid ha rätt kompetens!
För många företaget är första steget mot nästa resultatnivå att ta in externa ledamöter i sin styrelse. Ibland gör man det för att man känner att det är någon specifik kompetens man saknar. Ibland är det just de externa ögonen och de utmanande frågeställningarna man vill ha för att utveckla sin verksamhet.
Det kan kännas lite ovant, och ibland oroligt, att någon ”utomstående” ska få insikt i ens företags inre värld. Och – det kan ge helt fantastiska resultat och visa sig vara väldigt inspirerande och roligt. Vissa börjar med att låta den nya personen vara adjungerad, eller sätter upp ett Advisory board. Båda sätten ger en bra möjlighet att bekanta sig med varandra och hitta formerna för det nya samarbetet.
Våra kunder vill utvecklas så att de själva och deras bolag kan göra skillnad. De vill göra skillnad för sina kunder, för sina medarbetare, för sina samarbets-partners och för det samhälle vi befinner oss i.
Våra kunder arbetar med det som de är bäst på och driver sina bolag för att skapa tillväxt, lönsamhet och innovation samtidigt som de själva mår bra. Våra kunder vill ha mer glitter i ögonen!