Cirkulära och hållbara affärsmodeller är grunden för en hållbar lönsamhet. Men man börjar där man är och gör det man kan. En cirkulär kickstart passar alla!
Förr eller senare blir det aktuellt för alla företag att hitta sitt sätt att hantera hållbarhetsfrågorna. Några gör det storstilat med genomgripande förändringar direkt – de allra flesta börjar i det lilla och tar ett stag i taget.
Varje företag behöver hitta sitt sätt att bidra till en bättre värld. En hållbar affärsmodell som levererar lönsamhet är en bra start. Det just ni gör ska passa ihop med den verksamhet ni bedriver och verkligen bidra till att utveckla den egna verksamheten. Hållbara affärsmodeller kan mixas med spännande projekt.
Hör av dig så går vi tillsammans igenom hur just er process ska se ut och hur vi gör den så enkel och konkret som möjligt. Jag hjälper dig att finna ert sätt att införa ett hållbarhetsperspektivet så att det stödjer er verksamhet och er affär.
Ta en första kontakt så är du igång!
Börja med att fundera igenom vad ni redan gör som är bra.
Sedan är det dags att fundera på vilka alternativ som finns. Kika gärna på exempelvis de FN Globala Mål 2030 (17 st) för att få inspiration. De handlar om det som vi alla, individer, företag, organisationer och stater ska göra tillsammans. Det är viktigt att varje företag hittar det som passar med den egna verksamheten och som medarbetarna tycker är viktigt. Ta gärna hjälp av någon som vet hur man kommer igång med arbetet. Det underlättar även om det inte egentligen är så svårt.
Många funderar på hur de ska kommunicera allt det bra som företaget gör inom miljö, social eller kanske ekonomiskt. Vågar vi berätta för våra kunder? Hur gör vi det utan att bli anklagade för greenwashing eller för att vara för kaxiga. På ett ödmjukt sätt…
Ett tips är att börja i den egna försäljningen. Fråga dina kunder av vilken anledning det är viktigt för dem att köpa varor och tjänster som produceras och levereras på ett hållbart sätt. Utgår ifrån det och forma din egen kommunikation. Ta hjälp om du behöver.
CSR / Hållbarhet – Styrelsen och ägarna måste inte bara med på tåget – de måste vilja vara loket
Det självklara svaret är; i styrelsen eller kanske i ledningsgruppen. men förstås så beror det på hur ditt företag är organiserat.
Ni kan också börja med en workshop, exempelvis Passion4Sustainabilty
Hör av dig så berättar jag hur du kan komma igång. Det är inte svårt – och det är roligt!
Våra kunder vill utvecklas så att de själva och deras bolag kan göra skillnad. De vill göra skillnad för sina kunder, för sina medarbetare, för sina samarbets-partners och för det samhälle vi befinner oss i.
Våra kunder arbetar med det som de är bäst på och driver sina bolag för att skapa tillväxt, lönsamhet och innovation samtidigt som de själva mår bra. Våra kunder vill ha mer glitter i ögonen!
Automated page speed optimizations for fast site performance