Försäljningens 4 hörnstenar – säljcoaching B2B
Säljcoachning B2B startar oftast med någon form av analys över nuläget. Oavsett om du arbetar med digital försäljning eller B2B försäljning med fysiska möten så behöver du ha check på försäljningens 4 hörnstenar.
Aktivitet
Säljdrivande aktivitet borde det egentligen stå. Det är aktiviteter du gör som du vet kommer att leda till försäljning. Inom en snar framtid eller lite längre fram. Det är de aktiviteter som du gör när du vill ha nya kunder eller när du vill att dina befintliga kunder ska köpa mer. Aktiviteter som leder till försäljning.
Är du inte helt säker på vilka aktiviteter det är hos er? Du är i gott sällskap. Min erfarenhet säger att färre än hälften av alla företag har en tydlig bild av vilka deras säljdrivande aktiviteter är.
Säljplanering
Den planering som krävs för att du ska få det viktigaste gjort för att försäljningen ska rulla på. Varje dag och varje vecka. Många säljare och företag tycker det är svårt att hinna med försäljningen när det är mycket att göra. Leads blir liggande. Uppföljningar av både möten och offerter drar ut på tiden. Under tiden hinner kollegorna i branschen kontakta din kund och kanske har du till och med förlorat en affär?
Genom att arbeta på ett professionellt sätt med överenskommelser kommer det att bli mycket lättare. I säljcoachningen finslipar vi alltid överenskommelserna så att de verkligen fungerar och de blir det stöd och den säljmotor de ska vara.
“Rätt”affär
“Rätt” affär handlar om marginaler och om att det ska vara rätt produkt/tjänst till rätt kund. Många företag har en alldeles för stor påverkan på sitt slutresultat på grund av att man tror sig vara tvungen att ge rabatter i % eller i konkreta summor. Man tolkar kunders tvekan som att priset är för högt.
Rätt affär innebär att du har rätt pris. Längre avtalstider, högre servicegrad, utbildning är bättre sätt att ge rabatt än att sänka priset.
Uppföljning
Skickliga säljare är alltid världsbäst på uppföljning. De som är aningen mindre skickliga har en tendens att misstolka uppföljning som tjat – och det vill de inte utsätta sina kunder för (det vill förstås ingen).
När du har en jämbördig relation med din kund, och du arbetar med överenskommelser på ett professionellt sätt blir uppföljningen enkel och självklar. Dessutom stadgar den upp din säljplanering på ett stabilt sätt och minskar risken att du får känslan av att inte hinna med.
Hör av dig så får du kostnadsfritt veta om säljcoaching skulle ha en påverkan på er försäljning!