(Många säljare sliter med att vara i synk med sina kunder – det finns ett enkelt sätt! Fortsätt läs…)
Hej!
Har du tid en stund? Jag undrade om du hunnit kika på förslaget? Jaha, du är ledig – jamän ursäkta, inga problem – jag ringer nästa vecka… Ha en fin dag!
Puuuhhh… du fick tag på personen men det passar inte alls och du måste ringa igen. Och du vet inte när det passar nästa gång … heller!!!
Senast jag hörde ovan konversation var för ett par veckor sedan när jag var hos ett företag och råkade överhöra ett telefonsamtal från en av deras säljare. Genom åren kan jag inte räkna hur många gånger jag har hört någon säga så, eller ännu vanligare, har hjälpt säljare som med hopplöshet i rösten har frågat… hur gör jag nu? Det här är så jobbigt. Hur vet man när man ska ringa?
Säljare B2B – hur ofta är du i samma tidsmässiga limbo?
Försäljning B2B – När ska jag höra av mig?
När ska du höra av dig till din kund efter ett möte, en utskickad offert eller efter en leverans?
Alla säljare som arbetar B2B med personlig försäljning har varit i situationen att du vet att du borde höra av dig till kunden men du vet inte NÄR det ska ske. Har det gått tillräckligt lång tid? Har de läst förslaget? Vi skulle höras efter sommaren – är det ok nu?
Ibland leder osäkerheten till att du väntar – jag tar det nästa vecka… de har nog inte tänkt färdigt… måndag idag… nog bättre i slutet av veckan… fredag idag… de vill nog inte bli störda…
Det här handlar inte om skickliga eller mindre skickliga säljare. Det handlar om de som ännu inte arbetar med sina kunder på ett jämbördigt plan. De säljare som accepterar att de endast är en leverantör och inte ska vara i vägen för sin viktiga kund. För kunden har ju alltid rätt…
Vinsterna med att slippa säljlimbot är många, både för säljare och organisationen
- Du behöver aldrig fundera på när du ska höra av dig vilket känns skönt
- Ditt säljarbete rullar på med bokade återkopplingar, du vet vad du ska göra och när
- Du stör aldrig kunden vilket skapar bättre samtal
- Minskad risk att förlora affärer för att någon annan leverantör slinker emellan medan du funderar på när ska ringa
- Jämbördig relation med din kund skapar långa samarbeten, lönsamma affärer och roligare möten
Lösningen på när du ska höra av du…
Nyckeln till att slippa säljlimbot är överenskommelser med kunden. RIKTIGA överenskommelser. Sådana där båda parter tar en aktiv del i den fortsatta processen.
Det är egentligen inte svårt men det krävs att du gör det varje gång och att du vet hur du ska göra.
Som säljcoach är det här en av de uppgifter som jag arbetar med väldigt ofta. Och en av de vanligaste som gör att säljare hör av sig till mig och är riktigt stolta och glada.
”Jag gjorde en riktig överenskommelse – jag ska ringa på tisdag kl 14 och då tar vi nästa steg i processen.”
”Så skönt det är nu när jag ALLTID gör överenskommelser – säljet rullar på av sig själv och allt finns i kalendern”
Det finns två nyckelfrågor att ställa;
- Vad är nästa steg?
- Hur går vi vidare nu?
Boka direkt en digital fika eller en prova-på-coaching så får du lite tips just utifrån din verklighet!
Om du är nyfiken på hur säljcoaching kan boosta försäljningen och vill läsa själv kan du göra det här