BUSINESS COACHING - LEDARSKAP - FÖRSÄLJNING - HÅLLBARHET
Ledarskap illustrerat av figurer som tillsammans bildar cirkel för att skapa trygghet i organisationen

Ledarskap och förväntningar

Ledarskap och förväntningar – en av nycklarna till motivation, välbefinnande och framgång

(Sagt av ledare i ledarskapscoachning under 16 år av ledarskapscoaching)

Förväntningar hjälper och stjälper i näringslivet. De ger motivation och besvikelser. Är det slumpen? Absolut inte. Ledarskap gör skillnad. Hur vi agerar och hanterar utifrån våra förväntningar är faktiskt en av de saker som inte är så svårt att förbättra.

Låt oss gå på en liten upptäcktsfärd i förväntningarnas land.

Förväntningar är starka känslor

En stor del av livet består av förväntningar. Förväntan, och längtan, efter semester, den roliga aktiviteten, det perfekta surdegsbrödet, en egen stund med en bok och en kopp te eller ett glas vin, en fin kväll med vännerna eller det goa åket i backen. I studier visar det sig också att själva förväntningen/ längtan efter något ofta kan upplevas som större, än när det önskade faktiskt inträffar. Vilka förväntningar har du?

Förväntan är med andra ord en stark känsla. I nästa skede omvandlas våra förväntningar till nya känslor. De gör oss både stolta och glada, och de gör oss oerhört besvikna. Båda på oss själva och på andra.

Förväntningar och ledarskap

Vad har då förväntan och ledarskap med varandra att göra? Jo – låt mig avslöja hemlighet nr 1

– Ledare, chefer och alla andra medarbetare är människor… Som har förväntningar på sig själva och på andra. Personligen, professionellt och affärsmässigt…

Däremot är vi inte alltid så bra på att uttrycka våra förväntningar.  Här är några exempel;

Exempel från vardagen på förväntningar som borde varit tydligare

Uppdelningen i mest relaterat till affärsmässig, professionell respektive personlig utveckling är inte statisk. de flesta passar under mer än en rubrik, nästan alla under personlig utveckling. OCH strukturerna vi bygger i våra organisationer spelar en väldigt stor roll. De är en del av att skapa de kulturer som stödjer, eller motverkar, exempelvis psykologisk trygghet och därmed kreativitet och innovationskraft.

Mest relaterat till affärsmässig utveckling

  • Ägaren av bolaget som vill bygga en modern självorganiserande thielsk organisation där alla tar ansvar och hjälps åt att driva företaget framåt. Vågar inte artikulera förväntan på ansvarstagande och aktivitet, av rädsla för att medarbetarna ska bli utbrända. Vad händer? Ingenting…
  • Ledningsgruppen som egentligen vill samma saker; öppet klimat, kreativa diskussioner, att beslut genomförs, men som gång efter annan går ut från ledningsgruppsmötena besvikna på de andra och lite desillusionerade. Inte ovanligt att vi söker oss vidare till nästa jobb istället för att tala om vad vi saknar och vad vi behöver.

Mest relaterat till professionell utveckling

  • Ledaren som förväntar sig/hoppas att medarbetaren som står på mässan ska ha bokat minst 5 riktigt bra möten under mässdagarna.
  • Ledaren som vill se sig själv som den coachande och delegerande ledaren men som varje gång det blir lite stressigt hoppar in och hjälper till. Han vill, och tycker egentligen att medarbetarna ska klara situationen själva, men artikulerar inte det eftersom det känns som att lägga för stor börda på någon annan.
  • Kunden som blir besviken över att den support och hjälpsamhet som var så tydlig under säljprocessen visade sig helt utebli efter köp. Säljaren hade inte vågat sälja in mer, så det viktiga serviceavtalet kommunicerades aldrig…
  • Säljaren som såg framför sig att det trevliga samarbetet skulle fortsätta efter köpet men som istället upplever sig ansatt inifrån den egna organisationen och från kunden. Båda parter hade undvikit detaljer om HUR samarbetet skulle gå till. Det är aldrig bara en leverans av själv produkten eller tjänsten.

Mest relaterat till personlig utveckling

  • Säljaren som har en högre förväntan på sig själv är hen vill uttrycka till sin chef. Så tillsammans med sin säljcoach sätts ett högre mål än tillsammans med chefen. Bra på ett sätt men också spännande att chefen och medarbetaren inte kan hantera det transparent.
  • Medarbetaren, eller kanske du själv, som förväntar sig att hinna med halva to-do-listan på en dag. Ständigt besviken på dig själv och delvis på alla andra som ”stör” så att saker inte blir gjorda.

Hur gick det i exemplet med mässan ovan?

I exemplet ovan frågade jag vad som skulle hända om medarbetaren kom tillbaka och hade bokat 2 möten.

”Jag skulle bli besviken” svarade chefen. Har du berättad om din förväntan? 

”Neeeej!” – Så om han bokar två möten blir du besviken, och medarbetaren kommer inte att veta varför?

”Ja…!!! – Jag kanske borde tala om vad, och hur jag tänker…???”

Slutet gott – allting gott. Ledaren talade om vad hen förväntade sig och 8 möten bokades. Förväntningarna uppfylldes och det fanns anledning att fira.

Du ska få veta en hemlighet till… Tankeläsning är en av de saker vi människor är sämst på… 😊. Så tro inte att andra vet vad du menar. Och tro inte att du förstår vad andra menar. Dubbelkolla! Fråga! Berätta! Var tydlig!

3 tips från coachen om ledarskap och förväntningar

(som ju egentligen aldrig ger tips 😊 utan mest bara ställer frågor)

  • Om du har en förväntan på någon annan – tala om vilken den är så att de har en chans att uppfylla den och du slipper bli besviken.
  • Vill du vara säker på att uppfylla någon annans förväntan? Fråga specifikt så att du säkert förstår.
  • Var nyfiken på dig själv och dina känslor och tankar. Var tydlig utåt med dina syften.

Kostnadsfritt webinar

Är du nyfiken på hur det gick i de andra exemplen? Kanske undrar du också hur du rent konkret ska säga för att uttrycka din förväntan på ett bra sätt.

Läs mer och anmäl dig till webinariet om Ledarskap och Förväntningar. Du som deltar kommer att erbjudas 30 minuters kostnadsfri ledarskapscoaching med fokus på förväntningar.

Rigga din värld för framgång och positiva överraskningar.

OM den här serien av inlägg……
– Om vad det pratas om under ledarskapscoaching är menad som inspiration och aningen lite vägledning. Inget samtal är likt det andra och även om problemen ofta är desamma för flera ledare och chefer så är lösningarna väldigt olika. Det beror på både situationen och individen.

– Tips från coachen är egentligen inte tillåtet eftersom man i ”ren” coaching låter coacheen hitta sina egna svar. Men i den här serien får du ändå ett och annat tips utifrån 16 år ledarskapscoaching.

– Som coach är min uppgift att ställa de frågor som just du behöver för att gå i den riktning som just du vill. Så vill du ha nytta av serien? Prova att se hur frågeställningarna landar i din verklighet!

Du är varmt välkommen att höra av dig för en digital fika om du har frågor eller synpunkter! Du kan boka den direkt! / Hälsningar Hanna

Missa inte erbjudanden och blogginlägg

Prova på coaching!

Ett första möte med information + 20 min coaching
Vi använder cookies för att kunna ge en optimerad upplevelse av vår hemsida.